Inclusión educativa en la universidad: un horizonte y un imperativo de la educación superior

Authors

  • Agustín de la Herrán Gascón Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.29105/mdi.v2i02.83

Keywords:

University, inclusion, education, awareness

Abstract

The share issue to be tried is the inclusive university and inclusion in college. More precisely, it focuses on critical, reasons and alternatives for developing and guiding its development in the level of educational policy (macro) and organizational (meso) to move in this direction. Educational inclusion is equivalent to university education for all, without discrimination, and practice that
recognizes the right of everyone to education. It is also well defined in reverse: the right of every person not to be segregated, marginalized, stigmatized, discriminated against. It assumes that the inclusion in higher education is not an option, nor an alternative. It is an imperative (Kant's categorical) closely related to advancing democracy and professionalize their educational professionals and their students. There are many international and national legislation in this regard that any citizen can view. Many countries have signed and finalized. For example, Mexico includes in its National Development Plan (2013-18) two key objectives: Objective 3.1. Developing human potential of Mexicans with quality education. Objective 3.2. Ensuring inclusion and equity in the education system. The real problem with college is that inclusive education is a task to be done or much improved, yet, today is
not a trend clearly favored by systems of quality assessment. In this paragraph provide reasons to justify a change towards normalization of inclusion in the university from the knowledge and arguments and finally propose concrete measures to develop university policies, educational activities and research with this claim.

Author Biography

Agustín de la Herrán Gascón, Universidad Autónoma de Madrid

Docente de la Universidad Autónoma de Madrid

References

Confucio (1969). Los libros canónicos chinos (2ª ed.). Madrid: Clásicos Bergua.

Herrán, A. de la (2008). Hacia una Educación para la Universalidad: Más allá de los ismos. En J. Valle (Coord.), De la identidad local a la ciudadanía universal: el gran reto de la educación contemporánea. Bilbao: Fundación para la Libertad-Universidad Autónoma de Madrid. ISBN: 978-84-691-7399-2. Puede pedirse a: http://www.paralalibertad.org/

Herrán, A. de la (2010). Disparates pedagógicos o retos de la enseñanza universitaria. En J. Paredes y A. de la Herrán (Coords.), Cómo enseñar en el aula universitaria. Madrid: Pirámide.

Herrán, A. de la (2011a). La Madurez Institucional como Constructo Pedagógico. En E. Sebastian Heredero y M. Martin Bris, Transferencia del conocimiento a partir de prácticas educativas en los contextos español y brasileño. Alcalá de Henares (Madrid): Universidad de Alcalá (pp. 145-163).

Herrán, A. de la (2011b). Indicadores de Madurez Institucional. Revista Iberoamericana de Estudos em Educaçao, 1 (6), 51-88.

Herrán, A. de la (2011c). Reflexiones para una Reforma Profunda de la Educación, desde un Enfoque Basado en la Complejidad, la Universalidad y la Conciencia. Educación XX1 (14), pp. 245-264. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.14.1.271

Herrán, A. de la (2012a). Alternativas a Críticas a la Evaluación del Profesorado Universitario Centrada en el Impacto. En A. de la Herrán y J. Paredes (Coords.), Promover el cambio pedagógico en la universidad. Madrid: Pirámide (Colección ‘Pedagogía y Didáctica’).

Herrán, A. de la (2012b). Algunas Críticas a la Evaluación del Profesorado Universitario Centrada en el Impacto. En A. de la Herrán y J. Paredes (Coords.), Promover el cambio pedagógico en la universidad. Madrid: Pirámide (Colección ‘Pedagogía y Didáctica’).

Herrán, A. de la (2012c) (Coord.). La Figura del Pedagogo, Hoy. Boletín del Ilustre Colegio Oficial de Doctores y Licenciados en Filosofía y Letras y en Ciencias de Madrid. Apuntes de Pedagogía ff (231, monográfico).

Published

2023-12-12

How to Cite

de la Herrán Gascón, A. (2023). Inclusión educativa en la universidad: un horizonte y un imperativo de la educación superior. Multidisciplinas De La Ingeniería, 2(02), 344–356. https://doi.org/10.29105/mdi.v2i02.83