Strategies to achieve educational excellence in higher education in Mexico amid the growing use of artificial intelligence
DOI:
https://doi.org/10.29105/mdi.v13i22.349Keywords:
Student performance, active learning, failure and dropout rates, learning methodologiesAbstract
The FIME UANL, in the electronic and communications engineering program, has experienced a decline in enrollment in recent years. Through a documentary study, it was identified that students may drop out, fall behind, or even abandon their studies due to high failure rates in basic science courses, which prevent them from completing their education on time. This literature review aimed to analyze educational methodologies and active learning strategies that can enhance student performance to reduce both failure and dropout rates.
References
Aguilar, R. (2024). Aprendizaje Activo: Estrategias innovadoras para el aula (R. Aguilar González, Ed.; primera). Astra Ediciones. https://doi.org/10.61728/AE20242008
Arnaud Bobadilla, A. J., Sánchez Villarreal, F., Galindo Miranda, N. E., Franco Bodek, D., & Ruiz Gutiérrez, R. (2022). Diagnóstico de las causas de rezago y deserción en alumnos de la Facultad de Ciencias de la UNAM. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 12(24). https://doi.org/10.23913/ride.v12i24.1181
Bell Rodríguez, R. F., Lema Cachinell, A. N., & Martin Álvarez, Y. M. (2024). Integración de la docencia y el aprendizaje activo en la educación superior. Metodologías, componentes y actores. Prohominum, 6(1), 97–105. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0230
Cerda, G., Pérez, C., Casas, J. A., & Ortega-Ruiz, R. (2017). Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas: La necesidad de un análisis multidisciplinar. Psychology, Society, & Education, 9(1). https://doi.org/10.25115/psye.v9i1.428
Estela, Sánchez Velásquez, Msc. B., Guevara Lozano, Msc. C. del P., Teresa Carbo Martillo, Lcda. M., Uca Reategui, Msc. L. J., & Emperatriz Villota Dávila, Mgs. A. (2024). El Impacto Del Aprendizaje Activo En El Desarrollo De Habilidades De Pensamiento Crítico En Los Educandos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(5), 8033–8051. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.14215
Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. Johnson. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.
Lozoya, N. R., Holguín Magallanes, K. I., Chávez Márquez, I. L., & Cabrera Zapata, A. J. (2024). Aprendizaje Activo en la Educación Superior Como Enfoque Pedagógico. European Scientific Journal, ESJ, 20(1), 17. https://doi.org/10.19044/esj.2024.v20n1p17
Muñoz Rivas, J., Mendoza Moreira, S. (s.f.). *Artículo Original El pensamiento lógico-matemático y la didáctica creativa: caso del circuito educativo 13D01_C07 del Ecuador Logical-mathematical thinking and creative didactics: the case of the 13D01_C07 educational circuit in Ecuador*. https://doi.org/10.36097/rsan.v0i52.2206
Razo-Abundis, I. Y., Debut-Toledo, L. S., & Portal-Gallardo, J. A. (2024). Las metodologías activas de aprendizaje en las carreras de ingeniería. Revista UGC, *2*(2), 46-51.
Robbins, S. P. (1996). Comportamiento organizacional: teoría y práctica (séptima). Prentice-Hall Hispanoamericana.
Rochin Berumen, F. L. (2021). Deserción escolar en la educación superior en México: revisión de literatura. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.821
Smith, K. A. (2000). Strategies for Energizing Large Classes: From small groups to learning communities: energizing large classes. 30th Annual Frontiers in Education Conference. Building on A Century of Progress in Engineering Education. Conference Proceedings (IEEE Cat. No.00CH37135), 25–44. https://doi.org/10.1109/FIE.2000.897674
Stuart, J., & Rutherford, R. J. D. (1978). MEDICAL STUDENT CONCENTRATION DURING LECTURES. The Lancet, 312(8088), 514–516. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(78)92233-X
Sierra, J. E. (2013). Aprendizaje activo: metodologías para el aula. Editorial UN.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
