Strategies to achieve educational excellence in higher education in Mexico amid the growing use of artificial intelligence

Authors

  • Emily Nadiezda Yamilett Saucedo Mariscal Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • Roxana Colunga Jaime Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • Blanca Yarumi Hi Guajardo Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/mdi.v13i22.349

Keywords:

Student performance, active learning, failure and dropout rates, learning methodologies

Abstract

The FIME UANL, in the electronic and communications engineering program, has experienced a decline in enrollment in recent years. Through a documentary study, it was identified that students may drop out, fall behind, or even abandon their studies due to high failure rates in basic science courses, which prevent them from completing their education on time. This literature review aimed to analyze educational methodologies and active learning strategies that can enhance student performance to reduce both failure and dropout rates.

Author Biographies

Emily Nadiezda Yamilett Saucedo Mariscal , Universidad Autónoma de Nuevo León

Maestría en Ingeniería con orientación en Telecomunicaciones. Profesora de tiempo completo. Universidad Autónoma de Nuevo León. emily.saucedomr@uanl.edu.mx, https://orcid.org/0009-0001-8439-0100

Roxana Colunga Jaime, Universidad Autónoma de Nuevo León

Maestría en Administración de Negocios con Especialidad en Relaciones Industriales. Profesora de tiempo completo de la Universidad Autónoma de Nuevo León E-mail roxana.colungajm@uanl.edu.mx,  https://orcid.org/0009-0003-6788-7785

Blanca Yarumi Hi Guajardo, Universidad Autónoma de Nuevo León

Maestría en Administración con Orientación en Producción y calidad. Profesora de tiempo completo. Universidad Autónoma de Nuevo León. blanca.higj@uanl.edu.mx, https://orcid.org/0009-0004-9404-5177

References

Aguilar, R. (2024). Aprendizaje Activo: Estrategias innovadoras para el aula (R. Aguilar González, Ed.; primera). Astra Ediciones. https://doi.org/10.61728/AE20242008

Arnaud Bobadilla, A. J., Sánchez Villarreal, F., Galindo Miranda, N. E., Franco Bodek, D., & Ruiz Gutiérrez, R. (2022). Diagnóstico de las causas de rezago y deserción en alumnos de la Facultad de Ciencias de la UNAM. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 12(24). https://doi.org/10.23913/ride.v12i24.1181

Bell Rodríguez, R. F., Lema Cachinell, A. N., & Martin Álvarez, Y. M. (2024). Integración de la docencia y el aprendizaje activo en la educación superior. Metodologías, componentes y actores. Prohominum, 6(1), 97–105. https://doi.org/10.47606/ACVEN/PH0230

Cerda, G., Pérez, C., Casas, J. A., & Ortega-Ruiz, R. (2017). Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas: La necesidad de un análisis multidisciplinar. Psychology, Society, & Education, 9(1). https://doi.org/10.25115/psye.v9i1.428

Estela, Sánchez Velásquez, Msc. B., Guevara Lozano, Msc. C. del P., Teresa Carbo Martillo, Lcda. M., Uca Reategui, Msc. L. J., & Emperatriz Villota Dávila, Mgs. A. (2024). El Impacto Del Aprendizaje Activo En El Desarrollo De Habilidades De Pensamiento Crítico En Los Educandos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(5), 8033–8051. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.14215

Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. Johnson. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.

Lozoya, N. R., Holguín Magallanes, K. I., Chávez Márquez, I. L., & Cabrera Zapata, A. J. (2024). Aprendizaje Activo en la Educación Superior Como Enfoque Pedagógico. European Scientific Journal, ESJ, 20(1), 17. https://doi.org/10.19044/esj.2024.v20n1p17

Muñoz Rivas, J., Mendoza Moreira, S. (s.f.). *Artículo Original El pensamiento lógico-matemático y la didáctica creativa: caso del circuito educativo 13D01_C07 del Ecuador Logical-mathematical thinking and creative didactics: the case of the 13D01_C07 educational circuit in Ecuador*. https://doi.org/10.36097/rsan.v0i52.2206

Razo-Abundis, I. Y., Debut-Toledo, L. S., & Portal-Gallardo, J. A. (2024). Las metodologías activas de aprendizaje en las carreras de ingeniería. Revista UGC, *2*(2), 46-51.

Robbins, S. P. (1996). Comportamiento organizacional: teoría y práctica (séptima). Prentice-Hall Hispanoamericana.

Rochin Berumen, F. L. (2021). Deserción escolar en la educación superior en México: revisión de literatura. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.821

Smith, K. A. (2000). Strategies for Energizing Large Classes: From small groups to learning communities: energizing large classes. 30th Annual Frontiers in Education Conference. Building on A Century of Progress in Engineering Education. Conference Proceedings (IEEE Cat. No.00CH37135), 25–44. https://doi.org/10.1109/FIE.2000.897674

Stuart, J., & Rutherford, R. J. D. (1978). MEDICAL STUDENT CONCENTRATION DURING LECTURES. The Lancet, 312(8088), 514–516. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(78)92233-X

Sierra, J. E. (2013). Aprendizaje activo: metodologías para el aula. Editorial UN.

Published

2025-11-09

How to Cite

Saucedo Mariscal , E. N. Y., Colunga Jaime, R., & Hi Guajardo, B. Y. (2025). Strategies to achieve educational excellence in higher education in Mexico amid the growing use of artificial intelligence. Multidisciplinas De La Ingeniería, 13(22), 170–179. https://doi.org/10.29105/mdi.v13i22.349