The study of implications in faculty training for the teaching of engineering.

Authors

  • Irasema Torres Cavazos Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • Maria Blanca Elizabeth Palomares Ruiz Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • Arturo Torres Bugdud Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • Guillermo Roberto Rossano Pérez Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/mdi.v11i17.307

Keywords:

teaching, engineering, university teachers

Abstract

The teaching practice has faced various adversities as the needs of the emerging society evolve. Therefore, it is imperative to study the implications for teacher training, particularly in the area of study of Engineering.

This research aims to understand and analyze the practices and characteristics that define and optimally contribute to the teaching of Engineering through a descriptive research approach to obtain observable data in relation to the attitudes and performances necessary for education. It is estimated that the completed conclusions refer to an analysis of the pedagogical skills that require quality training for Engineering students.

Author Biographies

Irasema Torres Cavazos, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesora de Asignatura. Universidad Autónoma de Nuevo León. 

Maria Blanca Elizabeth Palomares Ruiz, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor de Tiempo Completo de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica, de la UANL

Arturo Torres Bugdud, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor de Tiempo Completo de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica, de la UANL

Guillermo Roberto Rossano Pérez, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor de Tiempo Completo de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la UANL,

References

Alianza Fiidem. (2012). Nuevos Modelos de Formación y Enseñanza de la Ingeniería en México. Obtenido de Alianza Fiidem AC Innovacion en infraestructura: https://docplayer.es/116569036-Nuevos-modelos-de-formacion-y-ensenanza-de-laingenieria-en-mexico.html

ANUIES. (2000). La educación superior en el siglo XXI. México.

Castillo, V. E. (9 de Abril de 2018). dspace.palermo.edu. Obtenido de http://dspace.palermo.edu/dspace/bitstream/handle/10226/2051/PBR_16_04.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Coelho, F. (2019). Qué es metodología. Obtenido de Significados: https://www.significados.com/metodologia/

De la Herrán Gascón, A., & González Sánchez, I. (2004). El Ego docente, punto ciego de la enseñanza, el desarrollo profesional y la formación del profesorado. Madrid: Editorial Universitas.

Galvis, R. V. (2007). De un perfil docente tradicional a un perfil docente basado en competencias. Acción Pedagógica, 48-57.

Olmedo Casas, K., & Peinado, S. (2008). El perfil del profesor universitario. Desde la perspectiva de los estudiantes. Sevilla: Primer Congreso Internacional sobre profesorado principiante e inserción profesional a la docencia.

Reyes Pérez, M. (2001). Perfil Ideal del profesor universitario: una guía para detectar necesidades de formación. Nayarit: Congreso Internacional Retos y Expectativas de la Universidad.

Rugarcía, A. (2001). Hacia el mejoramiento dela educación universitaria. México: Editorial Trillas.

Tébar, L. (2003). El perfil del profesor mediador. Madrid: Editorial Santillana.

Published

2023-12-19

How to Cite

Torres Cavazos, I., Palomares Ruiz, M. B. E., Torres Bugdud, A., & Rossano Pérez, G. R. (2023). The study of implications in faculty training for the teaching of engineering. Multidisciplinas De La Ingeniería, 11(17), 55–63. https://doi.org/10.29105/mdi.v11i17.307