Technology platform for massive online courses for the multidisciplinary training of a university in confinement

Authors

  • Diana Concepción Mex Álvarez Universidad Autónoma de Campeche
  • Pablo Javier Maldonado Rivas Universidad Autónoma de Campeche
  • Luz María Hernández Cruz Universidad Autónoma de Campeche
  • José Rene Torres Cuc Universidad Autónoma de Campeche

DOI:

https://doi.org/10.29105/mdi.v10i16.297

Keywords:

Continuous training, Educational demands, University Virtual communities, Virtual Learning

Abstract

The Universidad Autónoma de Campeche (UAC), facing the sanitary measures for the confinement by COVID-19, in order not to suspend the continuing education of the university community of the various areas of knowledge was incorporated in the program "Coursera for Campus." This research presents the results of a descriptive study of all the courses taught, as well as the behavior and interests of the participants, during the period May - December 2020. Out of a total of 404 courses, 89 were in the area of health, 72 business, 41 physical science and engineering, 39 computer science, 39 social sciences, 35 arts and humanities, 33 language learning, 27 data science, 16 personal development, 7 for information technology, 5 for mathematics and logic, and 1 for computing.

Author Biographies

Diana Concepción Mex Álvarez, Universidad Autónoma de Campeche

Profesor e Investigador, Facultad de Ingeniería, Universidad Autónoma de Campeche. 

Pablo Javier Maldonado Rivas, Universidad Autónoma de Campeche

Profesor e Investigador, Facultad de Ciencias Químico Biológicas, Universidad Autónoma de Campeche.

Luz María Hernández Cruz, Universidad Autónoma de Campeche

Profesor e Investigador, Facultad de Ingeniería, Universidad Autónoma de Campeche. 

José Rene Torres Cuc, Universidad Autónoma de Campeche

Profesor e Investigador, Normal Rural de Hecelchakán, Campeche “Justo Sierra Méndez”.

References

Suárez, D., (2013)., iTunesU y Coursera : pedagogía universitaria 2.0 . Obtenida el 18 de julio de 2022, de http://hdl.handle.net/20.500.12060/639

Fernández-Ferrer, M. 2019., Revisión crítica de los MOOC: pistas para su futuro en el marco de la educación en línea,Docencia Universitaria, 17(1), 73-88, DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2019.11275 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2019.11275

Martin, N., Kelly, N., & Terry, P. 2018., A framework for self-determination in massive open online courses: Design for autonomy, competence, and relatedness. Australasian Journal of Educational Technology, 34(2), DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.3722 DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.3722

Leal, B. E. G., & Córdova, K. E. G. 2021., Compromiso, motivación y persistencia de participantes en Xmooc, Educación a Distancia, 21(66), 10, DOI: https://doi.org/10.6018/red.440241 DOI: https://doi.org/10.6018/red.440241

MARTÍNEZ, G. G. P., HOLGUÍN, I. G., & VÁZQUEZ, J. A., (2018)., Estudio comparativo entre estudiantes y docentes del Instituto Tecnológico de Chihuahua en la utilización de los recursos online masivos y abiertos (MOOCs). Obtenida el 19 de julio de 2022, de http://fca.uach.mx/institucionales/2020/02/17/excelencia-administrativa-vol-46.pdf#page=89

Organización Mundial de la Salud (OMS), (2020). Obtenida el 19 de julio de 2022, de https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advicefor-public/q-acoronaviruses.

Rodríguez, M. C. M., & Cabrera, I. P. 2007. Tipos de estudio en el enfoque de investigación cuantitativa. Enfermería Universitaria, 4(1), 35-38. DOI: https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2007.1.469 DOI: https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2007.1.469

Universidad Autónoma de Campeche, (2009). Reglamento General de Alumnos de la Universidad Autónoma de Campeche. San Francisco de Campeche, Campeche, México. Obtenida el 20 de julio de 2022, de http://etzna.uacam.mx/transparencia/X/Reglamento%20General%20de%20los%20Alumnos%20de%20la%20UAC.pdf

Universidad Autónoma de Campeche, (2020). Políticas de operación durante la enseñanza remota para continuidad del servicio académico para el ciclo escolar 2020-2021. San Francisco de Campeche, Campeche, México. Obtenida el 21 de julio de 2022, de https://fcqb.uacam.mx/view/download?file=4058/Politicas%20educativas%20Ciclo%20Escolar%202021-2022%20Fase%201.pdf&tipo=paginas

Valdebenito, V., & Duran, D. (2013). La tutoría entre iguales como un potente recurso de aprendizaje entre alumnos: Efectos de la fluidez y comprensión lectora. Obtenida el 21 de julio de 2022, de https://www.redalyc.org/pdf/3333/333328170008.pdf DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.52-Iss.2-Art.141

Segura, R. V. (2013). Nuevos modelos educativos: Los MOOCs como paradigma de la formación online/New educational models: The MOOCs as online teaching paradigm. Obtenida el 22 de julio de 2022, de https://core.ac.uk/download/pdf/38816663.pdf

Halawa, S., Greene, D., & Mitchell, J. (2014). Dropout prediction in MOOCs using learner activity features. Proceedings of the second European MOOC stakeholder Summit. Obtenida el 22 de agosto de 2022, de https://www.researchgate.net/profile/AnjaLorenz/publication/263543544_Open_Online_Courses_in_the_context_of_higher_education_an_evaluation_of_a_German_cMOOC/links/54941c560cf2e1b6095f97bc/Open-Online-Courses-in-thecontext-of-higher-education-an-evaluation-of-a-German-cMOOC.pdf#page=58

Published

2023-12-19

How to Cite

Mex Álvarez, D. C., Maldonado Rivas, P. J., Hernández Cruz, L. M., & Torres Cuc, J. R. (2023). Technology platform for massive online courses for the multidisciplinary training of a university in confinement. Multidisciplinas De La Ingeniería, 10(16), 44–55. https://doi.org/10.29105/mdi.v10i16.297