Analysis of generics competencies en times of pandemic

Authors

  • Valeria Paola González Duéñez Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/mdi.v9i14.277

Keywords:

Evaluation, pandemic, competencies, engineering

Abstract

The objective of this work is to analyze the competencies developed by higher education students who work remotely under a pandemic situation. The concern of international organizations such as UNESCO, OECD, among others; education is a common factor among all countries. This research makes a descriptive analysis of the generic competences that higher education students have deepened in the work they do at a distance. It was designed a instrument with 30 items to evaluate 5 generic competences: use of ICT, teamwork, time management, adaptation to the environment and orientation to learning. The sample was made up of 97 students and teachers participated in it to evaluate them according to a Likert scale. The results allow detecting the students' commitment to carry out their studies and continue with their academic training.

Author Biography

Valeria Paola González Duéñez, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor titular. Universidad Autónoma de Nuevo león.

References

Argudín Y. (2005). La convergencia entre habilidades, actitudes y valores en la construcción de las competencias educativas. Educar.

Becker. (1983). El capital humano. Un análisis teórico y empírico referido fundamentalmente a la educación. España. Alianza Editorial.

Cruz & Gómez. (2005). Determinantes del rendimiento académico y la deserción estudiantil, en el programa de Economía de la Pontificia Universidad Javeriana de Cali. Econ. Gest. Desarro. Cali (Colombia). 3(1). pp.173 – 201.

De la Fuente, J., Zapata, L., Martínez-Vicente, J. M., CardelleElawar, M., Sander, P., Justicia, F., & García-Belén, A. B. (2012). Ensenanza ˜ reguladora, y aprendizaje autorregulado en universitarios: estudio de validez confirmatorio de las escalas EIPEA. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(27), 839-866. DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.v10i27.1511

Fernández de Castro, J., Ramírez Ramírez, L. N., & Rojas Muñoz, L. M. (2021). Desarrollo de la autorregulación del aprendizaje en educación secundaria y media superior ante la contingencia de la COVID-19. Revista Panamericana De Pedagogía. (31). DOI: https://doi.org/10.21555/rpp.v0i31.2122

Gargallo, B., Morera, I. & García, E. (2015). Metodología innovadora en la universidad: Sus efectos sobre los procesos de aprendizaje de los estudiantes universitarios. Anales de Psicología, 31(3), 901-915. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.1.179871

Giannini, S. et al. (2021). Misión: Recuperar la educación en 2021. https://es.unesco.org/news/mision-recuperar-educacion-2021

Gobierno Federal. (2019). Plan Nacional de Desarrollo PND 2019-2024. México

Gobierno Federal. (2020). Diario oficial de la Federación. Julio 2020. México.

Juárez B. (Agosto 12, 2021). La de los jóvenes, la crisis laboral más aguda que ha dejado la pandemia. El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/capitalhumano/La-de-losjovenes-la-crisis-laboral-mas-aguda-que-ha-dejado-la-pandemia-20210811-0135.html

Marshall, E. (2007). What Determines the Performance of Graduates? Selection Versus Quality:Evidence From Top Law Schools. Major Themes in Economics.

Moreno-Almazán, O. (2012). Evaluación de un sistema instruccional autorregulatorio para un ambiente en línea: El caso de psicología en México. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15(2), 75-94. http://dx.doi.org/10.5944/ried.2.15.600 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.2.15.600

SEP. (2020). Programa Sectorial de Educación 2020-2024. México.

Sierra Pineda, I. (2015). Calidad del aprendizaje y procesos de metacognición y autorregulación en entornos virtuales y duales en educación superior. Universidad Nacional Autónoma de México. Colecciones área Calidad en la Educación.

UANL. (2008). Modelo Académico de la UANL. México.

UNESCO. (2021). Educación superior para todas las personas. https://www.iesalc.unesco.org/2020/08/25/informe-cepal-y-unesco-la-educacion-entiempos-de-la-pandemia-de-covid-19/

Villa A. & Poblete M. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Ed. Mensajero. Universidad de Deusto. Bilbao

Vessey & Huss. (2002). Using standardized patients in advanced practice nursing education. Journal of Professional Nursing. 18(1). pp. 29-35. DOI: https://doi.org/10.1053/jpnu.2002.30898

Weinberg P. (2004). Formación profesional, empleo y empleabilidad. Foro mundial de PortoAlegre. http://ww.ilo.org.public/apanish/region/ampro/cinterfor/publ/sala/weinberg

Published

2023-12-19

How to Cite

González Duéñez, V. P. (2023). Analysis of generics competencies en times of pandemic. Multidisciplinas De La Ingeniería, 9(14), 90–98. https://doi.org/10.29105/mdi.v9i14.277