Evaluation of generic competences in the dual model of the instituto tecnológico de Lázaro Cárdenas

Authors

  • Miguel Ángel Román Bautista Instituto Tecnológico Nacional de México
  • Ofelia Barrios Vargas Instituto Tecnológico Nacional de México
  • Adán Rubio Cuevas Instituto Tecnológico Nacional de México
  • Rafael Casas Cárdenaz Instituto Tecnológico Nacional de México

DOI:

https://doi.org/10.29105/mdi.v8i12.250

Keywords:

Generic skills, Dual Education, Assessment, Dual Model

Abstract

In 2017, the Tecnológico Nacional de México (TecNM) began the implementation of the Dual Model, seeking that students can practice and develop their professional and generic competencies. Due to its recent implementation, there is no measurement that evaluated the effectiveness of the Dual Model in relation to the development of generic competencies. To carry out this study, a measurement of the selected sample is made, both at the beginning and at the end of the program, using a questionnaire with a Likert scale of 5 points. The method applied was as follows: population and sample determination, variable identification and selection (generic competencies), questionnaire design, pilot test, questionnaire validation, data collection and data processing (using SPSS 25) analysis, discussion of results and conclusions.

At the beginning of the program, under this model, an average result of 3.02 was obtained, according to the measurement scale used, and a 4.37 at the end of its formation, achieving an average increase of 1.35, which represents 45%. Affirming that the Dual Model significantly increases the development of generic competencies in students who complete their training under this program.

Author Biographies

Miguel Ángel Román Bautista, Instituto Tecnológico Nacional de México

Profesor de asignatura “C”. TECNM Campus Lázaro Cárdenas. 

Ofelia Barrios Vargas, Instituto Tecnológico Nacional de México

Profesor de tiempo completo. TECNM Campus Lázaro Cárdenas. 

Adán Rubio Cuevas, Instituto Tecnológico Nacional de México

Profesor de tiempo completo. TECNM Campus Lázaro Cárdenas. 

Rafael Casas Cárdenaz, Instituto Tecnológico Nacional de México

Profesor de tiempo completo. TECNM Campus Lázaro Cárdenas. 

References

Aguado, D., González, A., Antúnez, M., & De Dios, T. (2017,). Evaluación de Competencias Transversales en Universitarios. Propiedades Psicométricas Iniciales del Cuestionario de Competencias Transversales. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, pp. 129-152.

Araya, I. (2008). La formación dual y su fundamentación curricular. Revista Educación, 32(1), pp. 45-61. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44032105

Argudín, Y. (2005). Educación basada en competencias: nociones y antecedentes. Mexico: Trillas.

Bejarano, B., & Olanda, N. (2018). Competencias valoradas por los empresarios co-formadores del modelo dual de Uniempresarial para medir el desempeño del cargo asesor empresarial. Recuperado el 10 de 10 de 2019, de https://bibliotecadigital.ccb.org.co/handle/11520/22619

Borge, B. R., & García, A. J. (2006). Evaluación de las competencias en el espacio europeo de educación superior : Una experiencia desde el derecho y la ciencia política. . España: J.M. BOSCH EDITOR.

Cantú, J. H. (2011). Desarrollo de una cultura de calidad. México, D.F.: McGrawHill.

Carranza, A. G., Gamino, A., & Pulido, R. E. (2016). Modelo de formación dual del Tecnológico Nacional de México. Revista de Investigación en Educación, pp. 170-183.

Denyer, M. (2009). Las competencias en la educación: un balance. Ciudad de México: FCE - Fondo de Cultura Económica

Escalona, A. I., & Loscertales, B. (2009). Actividades para la enseñanza y el aprendizaje de competencias genéricas en el marco del espacio europeo de educación superior. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Esquivel, J. Á. (2018). Informe de Rendición de Cuentas 2018. Lázaro Cárdenas.

Gil, F. (2007). La evaluación de competencias laborales. Educación, pp. 84.

Gómez, O., & Santana, D. (2015). Modelo de formación dual para universidades con programas académicos flexibles. Revista Científica ECOCIENCIA, pp. 9.

Gutierrez, P. T., Carreño, M., & Gúzman, V. (2017). Implementación del modelo de educación dual a nivel superior en un Tecnológico. Revista de Sistemas y Gestión Educativa, pp. 1-9.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, Pilar. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Hurtado-de Barrera, J. (2010). Guía para la comprensión holística de la ciencia. Caracas, Venezuela: Fundación Sypal. p.

Moreno O. T. (2012). La evaluación de competencias en educación. SciELO Analytics, s/n.

Pearson, K. (1897). Mathematical contribution to the theory of evolution – on the form of spurious correlation, which may arise when indices are used in the measurements of organs. Proceedings of the Royal Society of London, 60.

Rojas, G., & Yaneth, L. (2015). La formación dual en Colombia. El caso de la Fundación Universitaria de la Cámara de omercio de Bogotá

Uniempresarial: los desafíos actuales en la percepción de egresados y empresarios. Revista Científica General José María Córdova, pp. 145-181.

Rueda, J. F. (2017). Modelo dual universitario. Modelo dual universitario, pp. 1-26.

TecNM. (Septiembre de 2015). Modelo de educación dual para nivel licenciatura del Tecnológico Nacional de México. Obtenido de cc.itvillahermosa.edu.m: http://cc.itvillahermosa.edu.mx/archivos/normativos/2015/MODELO_DUAL_2015_TecNM.pdf

TecNM. (25 de abril de 2019). Fortalece campus Lázaro Cárdenas Modelo de Educación Dual. Obtenido de www.tecnm.mx: https://www.tecnm.mx/academicas/fortalece-campus-lazaro-cardenasmodelo-de-educacion-dual

Tenutto, M., Brutti, C., & Algaraña, S. (2009). Planificar, enseñar, aprender y evaluar por competencias : conceptos y propues Planificar, enseñar, aprender y evaluar por competencias : conceptos y propues. Buenos Aires: Digital & Papel.

Tobón, S. (2015). Formación basada en competencias. Madrid: Ecoe Ediciones.

Vadori, G., & Bambozzi, E. (2009). Competencias genéricas: escuelas medias más allá de las disciplinas. Buenos Aires: Eduvim - Editorial Universitaria Villa María.

Villardón, L. (2015). Competencias genéricas en educación superior: metodologías específicas para su desarrollo. Madrid: Narcea Ediciones.

Published

2023-12-16

How to Cite

Román Bautista, M. Ángel, Barrios Vargas, O., Rubio Cuevas, A., & Casas Cárdenaz, R. (2023). Evaluation of generic competences in the dual model of the instituto tecnológico de Lázaro Cárdenas. Multidisciplinas De La Ingeniería, 8(12), 95–109. https://doi.org/10.29105/mdi.v8i12.250