Educational and self evaluation software for the basic sciencies of engineering careers.

Authors

  • María Alejandra Rosas Toro Instituto Tecnológico Nacional de México
  • Carmen Julia Rosas Aguilar Instituto Tecnológico Nacional de México
  • Alicia Magdalena Bridat Cruz Instituto Tecnológico Nacional de México
  • Benito Cantor Gandarilla Instituto Tecnológico Nacional de México

DOI:

https://doi.org/10.29105/mdi.v7i10.214

Keywords:

Ubiquitous learning, constructivist learning, web page

Abstract

The objective of this document is to present a development project called “Educational and self-evaluation software for Mathematics Matters”, this consists of a software in the format of a web page, which serves as support for the students of the Engineering Education Programs, allowing to improve academic performance and reduce the high failure and dropout rates in the area of basic sciences. The design was student centered using modern learning theories, and Information and Communication Technologies (ICT) applied to education, so it can be used as part of the constructivist and meaningful learning activities that students require according to the Educational Model of the National Technological Institute of Mexico. Since the software uses the technologies of Active Web Pages, it can be mounted on a server connected to the Internet, establishing a virtual environment that allows it to be accessed ubiquitously through a mobile device. Since it has a friendly interface, it is easily accessible for students, and it is also a great help for Basic Science teachers who teach Mathematics.

Author Biographies

María Alejandra Rosas Toro, Instituto Tecnológico Nacional de México

Docente de tiempo completo del Instituto Tecnológico de Cerro Azul

Carmen Julia Rosas Aguilar, Instituto Tecnológico Nacional de México

Jefa de Proyectos de Docencia Coordinadora de Tutoría del Depto. de Sistemas y Computación. Instituto
Tecnológico de Cerro Azul.

Alicia Magdalena Bridat Cruz, Instituto Tecnológico Nacional de México

Jefa de Oficina de Docencia: de proyectos de vinculación. Instituto Tecnológico de Cerro Azul.

Benito Cantor Gandarilla, Instituto Tecnológico Nacional de México

Estudiante del P.E. de Ing, en Sistemas Computacionales. Instituto Tecnológico de Cerro Azul,

References

Amado, M. G, García, A., Brito, R.A., Sánchez, B.I, Sagaste, C.A (2014). Causas de reprobación en ingeniería desde la perspectiva del académico y administradores. Ciencia y Tecnología. 14. Pp. 233-250. ISSN 1850-0870.

DGEST, (2012), Modelo Educativo para el Siglo XXI. Formación y desarrollo de Competencias Profesionales, México D. F., DGEST.

ITCA, (2014), Informe de Rendición de Cuentas 2014. Cerro Azul, Ver.

ITCA, (2018), Misión, de http://www.itcerroazul.edu.mx/index.php/quienes-somos/mision

Sánchez Romero, C. (2015). Competencias TIC en educación para la intervención socioeducativa en contextos diversos y vulnerables. En M. L. Cacheiro González, Recursos Tecnológicos en contextos educativos. Madrid, España: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

UNESCO (2009) Conferencia Mundial sobre la Educación Superior 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo.

Published

2023-12-16

How to Cite

Rosas Toro, M. A., Rosas Aguilar, C. J., Bridat Cruz, A. M., & Cantor Gandarilla, B. (2023). Educational and self evaluation software for the basic sciencies of engineering careers. Multidisciplinas De La Ingeniería, 7(10), 25–35. https://doi.org/10.29105/mdi.v7i10.214