Perception and adaptation of engineering educators to the implementation of TIA Portal v17 in higher education

Authors

  • Francisco Javier Esparza Mendoza Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • Jesús Alejandro Quiroz Aguilar Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • Anel Jacaranda Torres Díaz Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/mdi.v13i22.350

Keywords:

TIA Portal, teaching, digital competence

Abstract

This study analyzes the perception and adaptation of professors from the FIME-UANL regarding the incorporation of TIA Portal V17 software in the Automation course, replacing STEP 7. The research followed a quantitative, descriptive design, applying surveys to evaluate digital competence, familiarity with the tool, frequency of use, and training needs. Results indicate high levels of digital proficiency and consistent technical use of the software, with average responses ranging from 4.0 to 4.25 on a five-point scale, reflecting significant technical adequacy. Nonetheless, the study identifies improvement areas related to the pedagogical integration of the software and the need for ongoing professional development. Overall, findings reveal a teaching community receptive to technological innovation but still requiring institutional support to enhance didactic implementation of TIA Portal V17 and promote engineering education aligned with Industry 4.0 principles.

Author Biographies

Francisco Javier Esparza Mendoza, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor de Tiempo Completo de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la Universidad Autónoma de Nuevo León, javier.esparzamndz@uanl.edu.mx, https://orcid.org/0000-0003-4858-5944

Jesús Alejandro Quiroz Aguilar, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor de Tiempo Completo de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la Universidad Autónoma de Nuevo León, jquiroza@uanl.edu.mx, https://orcid.org/0000-0002-1044-0283

Anel Jacaranda Torres Díaz, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesora de Tiempo Completo de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la Universidad Autónoma de Nuevo León, anel.torresd@uanl.edu.mx, https://orcid.org/0009-0004-9673-6756

References

Bagheri, M. (2020). Validation of Iranian EFL Teachers' Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Scale. Tesl-Ej, 24(2), n2. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1268744.pdf

Balla, M., Haffner, O., Kučera, E., & Cigánek, J. (2023). Educational case studies: Creating a digital twin of the production line in TIA Portal, Unity, and Game4Automation framework. Sensors, 23(10), 4977. https://doi.org/10.3390/s23104977

Bee, L. (2022). PLC and HMI Development with Siemens TIA Portal: Develop PLC and HMI programs using standard methods and structured approaches with TIA Portal V17. Packt Publishing Ltd.

Monroy-González, L. A. (2022). Industria 4.0 y su impacto en la educación. Uno Sapiens Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 1, 5(9), 6-10. Recuperado a partir de https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa1/article/view/8909

Rivera, F. C., Hermosilla, P., Delgadillo, J., & Echeverría, D. (2021). Propuesta de construcción de competencias de innovación en la formación de ingenieros en el contexto de la industria 4.0 y los objetivos de desarrollo sostenible (ODS). Formación universitaria, 14(2), 75-84. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000200075

Rojas, C., & Humberto, J. (2017). La cuarta Revolución Industrial o Industria 4.0 y su impacto en la educación superior en ingeniería en Latinoamérica y el Caribe. Universidad Antonio Nariño, Colombia. https://www.laccei.org/LACCEI2017-BocaRaton/work_in_progress/WP386.pdf

Sánchez-Caballé, A., & Esteve-Mon, F. M. (2023). Análisis de las metodologías docentes con tecnologías digitales en educación superior: una revisión sistemática. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1), 181-199. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.33964

Published

2025-11-09

How to Cite

Esparza Mendoza, F. J., Quiroz Aguilar, J. A., & Torres Díaz, A. J. (2025). Perception and adaptation of engineering educators to the implementation of TIA Portal v17 in higher education. Multidisciplinas De La Ingeniería, 13(22), 180–189. https://doi.org/10.29105/mdi.v13i22.350