Methodological analysis of the environmental impact on student performance: Noise, lighting and temperature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/mdi.v13i22.338

Keywords:

Noise, Lighting, Temperature, Ergonomics, Academic performance, Industrial safety, Industrial hygiene

Abstract

This article presents an analysis of the influence of environmental factors exposure to noise, lighting, and temperature on students’ academic performance. Using a quasi-experimental design, both normal and adverse conditions were evaluated in a specialized ergonomic booth. Qualitative and quantitative data were collected through surveys, observations, and task completion time measurements during assembly activities. The results indicate that these factors have a significant impact on performance, with lighting being the most commonly reported as influential, followed by temperature and noise. Empirical and statistical evidence highlights the need to adopt environmental control measures in educational and workplace settings to optimize performance and prevent health risks.

Author Biographies

Rubén Velázquez Mora, Universidad Autónoma de Coahuila

Universidad Autónoma de Coahuila, Facultad de Sistemas, rvelazquezmora@uadec.edu.mx, https://orcid.org/0000-0003-3661-922X

Agustín Cortes Coss, Universidad Autónoma de Nuevo León

Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica, acortescs@uanl.edu.mx, https://orcid.org/0000-0002-0820-6463

Dina Elizabeth Cortes Coss, Universidad Autónoma de Nuevo León

Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica, dina.cortescs@uanl.edu.mx, https://orcid.org/0000-0003-4150-1541

Juan Carlos Cisneros Torres, Instituto Tecnológico de Saltillo

Instituto Tecnológico de Saltillo, Jefe del Laboratorio de Sistemas de Manufactura, juan.ct@saltillo.tecnm.mx, https://orcid.org/0009-0004-5294-0915

References

Cercado, M., Chinga, G., & Soledispa, X. (2021). Riesgos ergonómicos asosciados al puesto de trabajo del personal administrativo. Publicando, 69-81.

Cortés Barragán, R., Maqueda Blasco, J., Ordaz Castillo, E., Asúnsolo del Barco, Á., Silva Mato, A., Bermejo García , E., & Gamo González, M. (2009). Revisión sistemática y evidencia sobre exposición profesional a ruido y efectos extra-auditivos de naturaleza cardiovascular. Medicina y Seguridad del Trabajo.

Durán Alvear, C. (2005). Iluminación v/s Rendimiento Laboral. Electro Industria.

Ganime, J., Almeida, L., Robazzi, M., Valenzuela, S., & Faleiro, S. (2010). El ruido como riesgo laboral: una revisión de la literatura. Enfermeria Global.

Hernández Díaz, A., & González Méndez, B. M. (2007). Alteraciones auditivas en trabajadores expuestos al ruido industrial. Medicina y Seguridad del Trabajo.

IMSS, Instituto Mexicano del Seguro Social. (2 de Octubre de 2024). Memoria Estadística 2023. Obtenido de https://www.imss.gob.mx/conoce-al-imss/memoria-estadistica-2023

Mondelo, P., Gregori, E., Blasco, J., & Barrau, P. (1998). Ergonomía 3 Diseño de Puestos de Trabajo. Barcelona, España: Edicions de la Universitat Politècnica de Catalunya, SL.

Qualtrics. (2024). Cómo calcular el tamaño de una muestra: asegúrese de que el muestreo sea correcto. Obtenido de https://www.qualtrics.com/es/gestion-de-la experiencia/investigacion/calcular-tomano-muestra/

Ribeiro, A., & Câmara, V. (8 de Noviembre de 2005). SciELO - Brasil. Obtenido de https://www-scielobr.translate.goog/j/csp/a/zpVwDNpmYFqQN4J8bbQQ77v/?_x_tr_sl=pt&_x_tr_tl=es&_x_tr_hl=es-419&_x_tr_pto=sc

Santalla Peñaloza, Z., Alvarado Izquierdo, J., & Santisteban Requena, C. (1999). ¿El ruido afecta a la focalización de la atención visual? Psicothema.

Teles, R., & Medeiros, M. (24 de Agosto de 2007). SciELO - Brasil. Obtenido de https://www.scielo.br/j/rsbf/a/yrtTvZVYdRMS7Kw4PZ6YvpC/?format=pdf&lang=pt

Published

2025-11-09

How to Cite

Velázquez Mora, R., Cortes Coss, A., Cortes Coss, D. E., & Cisneros Torres, J. C. (2025). Methodological analysis of the environmental impact on student performance: Noise, lighting and temperature. Multidisciplinas De La Ingeniería, 13(22), 61–72. https://doi.org/10.29105/mdi.v13i22.338