Strategies to achieve educational excellence in higher education in Mexico amid the growing use of artificial intelligence
DOI:
https://doi.org/10.29105/mdi.v13i22.333Keywords:
Educational quality, teaching and learning, educational excellence, artificial intelligenceAbstract
Artificial intelligence (AI) is a tool based on a computer system that performs tasks typically carried out by the human mind, providing users, including teachers and students, with a large amount of information and notes in just a few minutes. This optimizes the integration of data for various academic purposes of students and teachers. However, if not used responsibly and ethically, it is unlikely to contribute to the development of academic excellence. Due to the above, it is necessary to transform the teaching-learning process, which, while essential, must adapt to the current technological reality of the environment, establishing best institutional practices aligned with the mission, vision, and graduate profile of the institution, prioritizing a humanistic, inclusive, and honest educational approach committed to society. Therefore, this paper proposes the most urgent strategies to achieve excellence in higher education.
References
Bello, R. (2019). XI Congreso internacional sobre la tecnología de la información, comunicación y educación a distancia. Santo Domingo: Universidad Católica Santo Domingo UCSD.
Blanco, J. (14 de Febrero de 2024). UNIVERSO-IA.COM. https://universo-ia.com/como-ha-evolucionado-la-inteligencia-artificial/
Cabrera, R. (28 de Agosto de 23). red educa.net. https://www.rededuca.net/blog/educacion-y-docencia/excelencia-educativa
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (7 de Junio de 2024). Ley General de Educación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf
Clarke, J. (6 de Octubre de 2023). Inteligen artificial. https://inteligenartificial.com/revisiones-de-ia/futuro-de-la-inteligencia-artificial/
Collaguazo, D. (25 de Febrero de 2019). Conocimiento abierto. https://blogs.iadb.org/conocimiento-abierto/es/inteligencia-artificial/
De Agüero, M., Benavides, M., Pompa, M., Hernández, M., Rendón, V., y Sánchez, M. (2022). Las interacciones didácticas en la UNAM durante la Pandemia. UNIVERSIDAD NACIONAL AUTÓNOMA DE MÉXICO. https://doi.org/https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es_ES
Escobar, J. A. (s.f.). Inteligencia artificial. https://iartificial.blog/aplicaciones/inteligencia-humana-vs-la-ia-explorando-sus-capacidades/
Ganascia, Jean. (17 de Mayo de 2023). Unesco. https://courier.unesco.org/es/articles/inteligencia-artificial-entre-el-mito-y-la-realidad
García, e. (Julio-Septiembre de 2016). ScienceDirect. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181316300754?via%3Dihub
Garzón, K., Jiménez, J., y Ortega, L. (2024). Gestión Escolar para la mejora de la calidad educativa en la educación . Ciencia Latina revista Multidisciplinar, 8(2), 2944-2958. https://doi.org/https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10725
Madueño, m., Marquez, L., Pizá, R., y Lozano, a. (2024). Formación y habilidades Docentes. ITSON. https://doi.org/ ISBN: 978-607-5892-23-8
Mejía, J. C. (22 de Mayo de 2023). Juan Carlos Mejía Llano. https://www.juancmejia.com/transformacion-digital/la-historia-de-la-inteligencia-artificial-avances-y-herramientas-pioneras/
MIT SMR México. (24 de Octubre de 2023). MITSloan Management Review. https://mitsloanreview.mx/author/mitsloan/
Murillo, A. (3 de Octubre de 2017). Instituto para el futuro de la educación. Tecnológico de Monterrey: https://observatorio.tec.mx/edu-news/innovacion-educativa/
Organización Internacional de Normalización. (2015). ISO 9000:2015. ISO.
Palafox, L. (24 de Agosto de 2023). INVIDES.COM.MX. https://invdes.com.mx/los-investigadores/la-historia-de-la-ia-mexico-y-su-lugar-en-el-mundo-el-inicio/
Pérez, J. C. (22 de Abril de 2020). enerTIC. https://enertic.org/entrevista-a-juan-carlos-perez-director-de-inteligencia-artificial-de-iti/
Secretaría de Economía. (10 de Marzo de 2023). Gobierno de México. https://www.gob.mx/se/acciones-y-programas/industria-y-comercio-innovacion
Vázquez, m. (2025). Integración de la inteligencia artificial en procesos de evaluación. Innovarium International Journal, 3(1), 1-12. https://doi.org/https://revinde.org/index.php/innovarium/article/view/34
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
