Training of staff for the competitiveness of SMEs of LZC., MICH.
Keywords:
Training, Competitiveness, SMEs, Customer satisfactionAbstract
The personnel training is considered an effective tool to improve the performance of employees within SMEs to achieve their competitiveness, because they are protagonists of the economic development of countries due to their contributions in income and Job creation. The objective of this study is to carry out an analysis and review of the importance of training and its research methodology is correlational since its purpose is to measure the degree of relationship between personnel training and its impact on competitiveness, using as an instrument of data collection the questionnaire with the objective of collecting information from the respondents.
References
Álvarez, M. & Duran, J. E. (2009). Manual de la micro, pequeña y mediana empresa. Una contribución a los sistemas de información y el desarrollo de las políticas públicas. El Salador. CEPAL.
Calderón (2013), Como mejorar la competitividad de la Pyme en la Unión Europea y América Latina, Santiago de chile, Naciones Unidas CEPAL.
Cebreros, A. (1993). La Competitividad Agropecuaria en Condiciones de Apertura Comercial. Comercio Exterior, 43: 946-953.
CONAPO (1019). Situación demográfica. RECUPERADO EL 28/0/2022 de: http://www.conapo.org.mx
Cuervo, A. (1993). El papel de la empresa en la competitividad. Papeles de economía española, 56, 363-378.
Flores, B. & González, F. (2009). La Competitividad de las Pymes Morelianas. Recuperado el 04/05/2020 de http://ojs.econ.uba.ar/index.php/CIM.
Ferraz, K. (2004) competitividad industrial en Brasil. Revista de la Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) RECUPERADO EL 12/05/2020 DE: http://repositorio.cepal.org./handle/11362/10943.Volumen 82. (91-119)
Hernández - Sampieri, R. (2013). Metodología de la investigación. México: Mc. Graw Hill. 5ª Edición.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI, 2019). Clasificación de empresas por tamaño. RECUPERADO EL 25/04/2020 de: http://inegi.org.mx./programas/enaproce/2020.
International Standardization Organization (ISO 9001:2015), Definición de calidad. Fundamentos y Vocabulario.
Malhotra, N. (1997). Investigacion de mercados. Un enfoque práctico. México. Editorial Prentice Hall Hispanoamericana, S.A. ISBN 9789688808443.
OCDE (2019). Revista Síntesis, innovación regional en 15 estados mexicanos. Abril 2009, pp. 1-8.
Porter, M. (1987). Ventaja competitiva. México, CECSA.
Real Academia de la Lengua Española (2013). Diccionario de lengua española. RECUPERADO EL 28/08/2022 DE: http://www.terminos.definiciones.
Secretaria de Economía (2019). Contribución al P.I.B. RECUPERADO EL 20/10/2020 de economía.gob.mx.
Umble, E.J. (2003). European Enterprise resource planning: implementation procedures and critical success factors. Journal of Operational Research 146, 241-257.
Villegas, D. & Toro, I. (2010). Las Pymes: una mirada a partir de la experiencia académica. Revista MBA EAFIT. 86-101.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.