Service quality for the competitiveness of smes in LZC., MICH (grocery sector case)
DOI:
https://doi.org/10.29105/mdi.v11i17.308Keywords:
Quality, pymes, Customer Satisfaction, ServiceAbstract
The objective of this study is to carry out a review and analysis of the quality of the service for the competitiveness of LZC SMEs. MICH. This research focused on 680 SMEs installed in Lázaro Cárdenas Michoacán and its research methodology is of a correlational type since its purpose is to measure the degree of relationship between service quality and its impact on the competitiveness of SMEs, using as an instrument of data collection the questionnaire with the objective of gathering information from the respondents.
References
Álvarez, M. & Duran, J. E. (2009). Manual de la micro, pequeña y mediana empresa. Una contribución a los sistemas de información y el desarrollo de las políticas públicas. El Salador. CEPAL.
American Marketing Association (2013). Segmento de mercado. RECUPERADO EL 10/05/2020 DE: http://www.marketingpower.com/mgdictionary.php?
Calderón (2013), Como mejorar la competitividad de la Pyme en la Unión Europea y América Latina, Santiago de chile, Naciones Unidas CEPAL.
CEPAL (2010), La hora dela igualdad. Brechas por cerrar caminos por abrir. Citado en OCDECEPAL (2012).
Cebreros, A. (1993). La Competitividad Agropecuaria en Condiciones de Apertura Comercial. Comercio Exterior, 43: 946-953.
CONAPO (1019). Situación demográfica. RECUPERADO EL 28/0/2022 de: http://www.conapo.org.mx
Crosby, P. (2014). Calidad en el Servicio. Editorial Mc. Graw Hill. México.
Cuervo, A. (1993). El papel de la empresa en la competitividad. Papeles de economía española, 56, 363-378.
Flores, B. & González, F. (2009). La Competitividad de las Pymes Morelianas. Recuperado el 04/05/2020 de http://ojs.econ.uba.ar/index.php/CIM.
Ferraz, K. (2004) competitividad industrial en Brasil. Revista de la Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) RECUPERADO EL 12/05/2020 DE: http://repositorio.cepal.org./handle/11362/10943.Volumen 82. (91-119) DOI: https://doi.org/10.18356/a304ea3a-es
Hernández - Sampieri, R. (2013). Metodología de la investigación. México: Mc. Graw Hill. 5ª Edición.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI, 2019). Clasificación de empresas por tamaño. RECUPERADO EL 25/04/2020 de: http://inegi.org.mx./programas/enaproce/2020.
International Standardization Organization (ISO 9001:2015), Definición de calidad. Fundamentos y Vocabulario.
Ishikawa, K. (1986). ¿Qué es el Control Total de Calidad? Bogotá, Colombia. Editorial Norma.
Juran, J. (1999). On Planning for Quality. Collier, USA; Mc. Millán.
Kotler, P. & Keller, K. (2012). Dirección de marketing. 14ª. Edición. Editorial Pearson.
Malhotra, N. (1997). Investigacion de mercados. Un enfoque práctico. México. Editorial Prentice Hall Hispanoamericana, S.A. ISBN 9789688808443.
OCDE (2019). Revista Síntesis, innovación regional en 15 estados mexicanos. Abril 2009, pp. 1-8.
Oliver, R.L. (2010). Satisfacción una perspectiva conductual del consumidor. 2ª. edición. Routledge.
Porter, M. (1987). Ventaja competitiva. México, CECSA.
Real Academia de la Lengua Española (2013). Diccionario de lengua española. RECUPERADO EL 28/08/2022 DE: http://www.terminos.definiciones.
Ruíz, M.A. (2001). Gestión de la calidad del servicio a través de indicadores externos. Ediciones AECA.
Secretaria de Economía (2019). Contribución al P.I.B. RECUPERADO EL 20/10/2020 de economía.gob.mx.
Serna, P. (2016). Del servicio al cliente a la gestión de clientes. Colombia: Editorial Panamericana Ltda. Pp. 19-27.
Umble, E.J. (2003). European Enterprise resource planning: implementation procedures and critical success factors. Journal of Operational Research 146, 241-257. DOI: https://doi.org/10.1016/S0377-2217(02)00547-7
Villegas, D. & Toro, I. (2010). Las Pymes: una mirada a partir de la experiencia académica. Revista MBA EAFIT. 86-101.
Zeithalm, V. & Berry, L., (2013) The nature and determinants of costumer expectations of services, Journal of the Academy of Marketing Science, 21(1), 1-12. DOI: https://doi.org/10.1177/0092070393211001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.