Restructuring the maintenance area of a company in accordance with the ISO 9001:2015 regulation

Authors

  • Carlos Alejandro Morales Aguilera Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • María Blanca Elizabeth Palomares Ruíz Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • Arturo Torres Bugdud Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • César Sordia Salinas Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/mdi.v11i18.283

Keywords:

ISO 9001:2015 standard, improvement, maintenance area, quality

Abstract

This article proposes the realization of documentary-descriptive research according to the restructuring of the maintenance department of a company that provides services in the manufacturing of profiles and metal mechanics; whose purpose is to show the importance of investing in maintenance as an opportunity to obtain benefits in production, quality and costs of the company. Therefore, the implementation of ISO 9001:2015 in the company is perceived as a way to improve maintenance management and increase productivity, meeting customer expectations. Thanks to the implementation of the ISO 9001:2015 methodology, specifically the PDCA cycle (Plan, Do, Check, Act), the results obtained in the maintenance area include the creation and standardization of formats for the control and follow-up of preventive maintenance, as well as databases and equipment labels to facilitate the identification and scheduling of maintenance. In addition, the efficiency and visibility of the maintenance performed were improved, with an increase of 71%, which benefited the quality of the company's products and services.

Author Biographies

Carlos Alejandro Morales Aguilera, Universidad Autónoma de Nuevo León

Estudiante. Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica. Universidad Autónoma de Nuevo León.

María Blanca Elizabeth Palomares Ruíz, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor de Tiempo Completo. Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica. Universidad Autónoma de Nuevo León.

Arturo Torres Bugdud, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor de Tiempo Completo. Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica. Universidad Autónoma de Nuevo León.

César Sordia Salinas, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor de Tiempo Completo. Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica. Universidad Autónoma de Nuevo León.

References

Anrrango, D. X. (2023). Diseño del sistema de gestión de calidad basado en la norma ISO 9001:2015 para la Empresa Autoservicios Palacios [Tesis de pregrado, Universidad Técnica del Norte]. Obtenida el 17 de julio de 2023, de http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/14462

Briones, T. G., Carvajal, D. A., & Sumba, R. Y. (2021). Utilidad del benchmarking como estrategia de mejora empresarial. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 6(3), 2026-2044. ISSN-e 2550-682X. Obtenida el 28 de julio de 2023, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7926897

Chavarria, A. (2022). ISO 9001 EN PROCESOS DE MANTENIMIENTO. Obtenida el 3 de agosto de 2023, de https://es.linkedin.com/pulse/iso-9001-en-procesos-de-mantenimiento-axel-chavarria-morales

Chiavenato, I. (2007). Introducción a la teoría general de la administración, (7.a ed.) México: Mcgraw-hill/interamerícana EDITORES, S.A. DE C.V. Obtenida el 1 de Agosto de 2023, de https://frrq.cvg.utn.edu.ar/pluginfile.php/15525/mod_resource/content/0/Chiavenato%20Idalverto.%20Introducci%C3%B3n%20a%20la%20teor%C3%ADa%20general%20de%20la%20Administraci%C3%B3n.pdf

Mejía, J. (2019). TEORÍA DE LA INNOVACIÓN ORGANIZACIONAL | Una Descripción de Las Principales Escuelas y Sus Contribuciones Por Autor, (1.a ed.), México: Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas de la Universidad de Guadalajara. Obtenida el 7 de Agosto de 2023, de https://dca.cucea.udg.mx/sites/default/files/adjuntos/2019_teoria_de_la_innovacion_organizacional_una_descripcion_de_las_principales_escuelas_y_sus_contribuciones_por_autor.pdf

Organización Internacional de Normalización [ISO]. (2015). ISO 9001:2015: Sistemas de gestión de la calidad — Requisitos. Obtenida el 17 de julio de 2023, de https://www.iso.org/obp/ui#iso:std:iso:9001:ed-5:v1:es

Published

2023-12-19

How to Cite

Morales Aguilera, C. A., Palomares Ruíz, M. B. E., Torres Bugdud, A., & Sordia Salinas, C. (2023). Restructuring the maintenance area of a company in accordance with the ISO 9001:2015 regulation. Multidisciplinas De La Ingeniería, 11(18), 61–71. https://doi.org/10.29105/mdi.v11i18.283