Virtual classrooms in tomes of Covid 19 pandemic from the perceptions of engineering students

Authors

  • Claudia Marcela Cárdenas Estrada Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • Arnulfo Treviño Cubero Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • Aldo Raudel Martínez Moreno Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/mdi.v9i14.275

Keywords:

Virtual classrooms, engineering students, COVID-19 pandemic

Abstract

The adaptation of teachers and students to a relatively new teaching model has resulted in multiple difficulties that have been solved along with the changes, as well as brought with it economic, academic and emotional imbalances that must be taken into account for the continuity of the training process. The main objective of this work is to identify the areas of opportunities of online classes in times of COVID-19 pandemic, according to the perceptions of FIME students. A survey was applied through Google forms to 2'00 students from different engineering careers. The results indicate that they prefer face-to-face classes, the need to master different applications and digital tools and the demand for improvement of classes by teachers. These results coincide with the objectives of other studies on this topic.

Author Biographies

Claudia Marcela Cárdenas Estrada, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesora de Tiempo Completo de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la Universidad Autónoma de Nuevo León. 

Arnulfo Treviño Cubero, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor de Tiempo Completo y Director de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la Universidad Autónoma de Nuevo León. 

Aldo Raudel Martínez Moreno, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor de Tiempo Completo de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la Universidad Autónoma de Nuevo León. 

References

Bautista, I., Carrera, G., León, E., & Laverde, D. (2020). Evaluación de satisfacción de los estudiantes sobre las clases virtuales. Minerva, 1(2), 5-12. https://doi.org/10.47460/minerva.v1i2.6 DOI: https://doi.org/10.47460/minerva.v1i2.6

Camacho, N.., Cortez, C.., & Carrillo, A. (2020). La docencia universitaria ante la educación confinada: Oportunidades para la resiliencia. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 418–437. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1402 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1402

Cepal, NU. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) y la Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. pp.1-20 Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075.locale=es

Cobo-Rendón, R., Vega-Valenzuela, A., & García-Álvarez, D. (2020). Consideraciones institucionales sobre la Salud Mental en estudiantes universitarios durante la pandemia de Covid19. CienciAmérica, 9(2), 277-284. DOI: https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.322

De Vincenzi, A. (2020) Del aula presencial al aula virtual universitaria en contexto de pandemia de COVID-19 Revista Debate Universitario. ISSN 1530-2314 (en línea). Hernández-Sampieri, R.; Torres, C. P. M. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4). México, McGraw-Hill Interamericana

Ordorika, Imanol. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la educación superior, 49(194), 1-8. Epub 27 de noviembre de 2020. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120

Pedró, Francesc. (2019)."COVID-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: efectos, impactos y recomendaciones políticas." Análisis Carolina 36.1 (2020): 1-15. DOI: https://doi.org/10.33960/AC_36.2020

Puerto González, S. (2020). Los jóvenes y la COVID-19: Efectos en los empleos, la educación, los derechos y el bienestar mental. Informe de la Encuesta 2020. Recuperado de: https://www.decentjobsforyouth.org/wordpress/wpcontent/uploads/2020/08/Losj%C3%B3venes-y-la-pandemia-COVID-19_Informe-SP.pdf

Suárez, A. A. G., Suárez, C. A. H., & Núñez, R. P. (2021). Efectos depresivos del aislamiento preventivo obligatorio asociados a la pandemia del Covid-19 en docentes y estudiantes de una universidad pública en Colombia. Psicogente, 24(45), 1-20. https://doi.org/10.17081/psico.24.45.4156 DOI: https://doi.org/10.17081/psico.24.45.4156

Vera, J. P. D., Ramírez, A. K. R., & Cevallos, C. E. (2021). Impacto de las TIC: desafíos y oportunidades de la Educación Superior frente al COVID-19. Revista Científica UISRAEL, 8(2), 113-134. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.448 DOI: https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.448

Published

2023-12-19

How to Cite

Cárdenas Estrada, C. M., Treviño Cubero, A., & Martínez Moreno, A. R. (2023). Virtual classrooms in tomes of Covid 19 pandemic from the perceptions of engineering students. Multidisciplinas De La Ingeniería, 9(14), 82–89. https://doi.org/10.29105/mdi.v9i14.275