Importance of digital communication in the organizational behavior of smes (case of the merza group)

Authors

  • Nora Eloisa Herrera Hernández National Technological Institute of Mexico image/svg+xml
  • Patricia Calderón Campos National Technological Institute of Mexico image/svg+xml
  • Rebeca Almanza Jiménez National Technological Institute of Mexico image/svg+xml
  • Marco Alberto Valenzo Jiménez National Technological Institute of Mexico image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/mdi.v9i13.261

Keywords:

Digital communication, organizational behavior, digital media, motivation

Abstract

The main objective of this study is to analyze the management of digital communication within SMEs and how it interferes with organizational behavior in them, this research was based on the SME case Merza Group located in Lazaro Cardenas, in which a diagnosis was made on the
importance of managing digital communication and how it affects the organizational behavior of employees, mainly in motivation, interpersonal relationships that occur within the organization when they are not informed by lack of communication or means to communicate, which can affect the competitiveness of the organization. In addition, they can also interfere in the work environment of employees, normal or digital communication in  any company is essential for the management of human relations, as well as to have a better feedback of the activities carried out within the same.

Author Biographies

Nora Eloisa Herrera Hernández, National Technological Institute of Mexico

Profesora de Tiempo completo, Ciencias Económico-Administrativas. Tecnológico Nacional de México (TecNM) IT. 

Patricia Calderón Campos, National Technological Institute of Mexico

Profesora de Tiempo Completo, Ciencias Económico-Administrativas. Tecnológico Nacional de México (TecNM) IT. Lázaro Cárdenas

Rebeca Almanza Jiménez, National Technological Institute of Mexico

Profesora de Tiempo Completo, Ciencias Económico-Administrativas. Tecnológico Nacional de México (TecNM) IT. Lázaro Cárdenas

Marco Alberto Valenzo Jiménez, National Technological Institute of Mexico

Profesor de Tiempo Completo, Ciencias Económico-Administrativas. Tecnológico Nacional de México (TecNM) IT. Lázaro Cárdenas

References

Aguirre, H. (abril de 2018). Concepto de Comunicaciones Digitales. Recuperado el 02 de febrero de 2021, de https://www.definicion.xyz/2018/04/comunicaciones-digitales.html

Bertolotti, P. (abril de 2009). Conceptos básicos comunicación digital. Recuperado el 05 de febrero de 2021, de http://argos.fhycs.unam.edu.ar/bitstream/handle/123456789/152/Conceptos%20Comunicacion%20digital.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la teoría general de la administración (7a. ed.). México: Mc Graw Hill.

Cortés, E. (27 de julio de 2017). Cómo usar Whatsapp en la empresa para mejorar la comunicación y la productividad (infografía). Recuperado el 14 de febrero de 2021, de sage.com: https://www.sage.com/es-es/blog/como-usar-whatsapp-en-la-empresa-para-mejorar-lacomunicacion-y-la-productividad-infografia/

Delgado, J. L. (s.f.). El poder de la comunicación digital como herramienta de gestión. Recuperado el 05 de febrero de 2021, de suonacomunicacion.com: https://www.suonacomunicacion.com/blog-noticias/283-poder-comunicacion-digitalempresas

Escuela Superior de Diseño de Barcelona (ESDESIG). (18 de febrero de 2018). El concepto de comunicación digital en la actualidad. Recuperado el 05 de febrero de 2021, de esdesingbarcelona.com: https://www.esdesignbarcelona.com/int/expertos-diseno/elconcepto-de-comunicacion-digital-en-la-actualidad

González, I. (15 de octubre de 2016). Qué es comunicación digital y por qué es importante en las empresas. Recuperado el 09 de febrero de 2021, de ilifebelt.com: https://ilifebelt.com/quees-comunicacion-digital-y-por-que-es-importante-en-las-empresas/2016/09/

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, M. P. (2014). Metodologia de la investigación (6a. ed.). México: Mc Graw Hill.

Ionos.mx. (10 de octubre de 2018). Red social corporativa: la web social entra en la empresa. Recuperado el 02 de febrero de 2021, de ionos.mx:

https://www.ionos.mx/startupguide/productividad/redes-sociales-corporativas-la-intranetsocial/

Lurcovich, P. (2009). Las pymes y la función de la comunicación. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación(28), 93-97. Recuperado el 05 de febrero de 2021

Méndez , A. (2013). Motivación según autores (blog). Recuperado el 15 de febrero de 2021, de euroresidentes.com: https://www.euroresidentes.com/empresa/motivacion/motivacionsegun-autores

Morales, K. (22 de octubre de 2011). Comunicacion digital. Recuperado el 22 de marzo de 2020, de http://katherinecorp.blogspot.com/2011/10/concepto_13.html

Peñarroya-Farell, M. (2014). Las oportunidades de las redes sociales para las pymes. Revista de los Estudios de Economía y Empresa(20). Recuperado el 09 de febrero de 2021, de https://oikonomics.uoc.edu/divulgacio/oikonomics/_recursos/documents/02/Oikonomics_MPenarroya_es.pdf DOI: https://doi.org/10.7238/o.n2.1415

Quispe-Otacoma, A. L., Padilla-Martínez, M. P., Telot-González, J. A., & Nogueira-Rivera, D. (enero-abril de 2017). Tecnologías de información y comunicación en la gestión empresarial de pymes comerciales. Ingenieria Industrial, XXXVIII(1), 81-92. Recuperado el 12 de febrero de 2021, de https://www.redalyc.org/pdf/3604/360450397008.pdf

Robbins, S. (2004). Comportamiento Organizacional (10a. ed.). México: Pearson Prentice Hall. Recuperado el 04 de febrero de 2021, de https://cuartelcentralblog.files.wordpress.com/2016/04/comportamiento-organizacional.pdf

Rodriguez, F. (06 de diciembre de 2017). ¿Qué beneficios aportan a tu PYME las redes sociales? [2020]. Recuperado el 09 de febrero de 2021, de https://thesocialmediafamily.com/beneficios-redessociales/

Published

2023-12-18

How to Cite

Herrera Hernández, N. E., Calderón Campos, P., Almanza Jiménez, R., & Valenzo Jiménez, M. A. (2023). Importance of digital communication in the organizational behavior of smes (case of the merza group). Multidisciplinas De La Ingeniería, 9(13), 23–38. https://doi.org/10.29105/mdi.v9i13.261