Importance of digital communication in the organizational behavior of smes (case of the merza group)
DOI:
https://doi.org/10.29105/mdi.v9i13.261Keywords:
Digital communication, organizational behavior, digital media, motivationAbstract
The main objective of this study is to analyze the management of digital communication within SMEs and how it interferes with organizational behavior in them, this research was based on the SME case Merza Group located in Lazaro Cardenas, in which a diagnosis was made on the
importance of managing digital communication and how it affects the organizational behavior of employees, mainly in motivation, interpersonal relationships that occur within the organization when they are not informed by lack of communication or means to communicate, which can affect the competitiveness of the organization. In addition, they can also interfere in the work environment of employees, normal or digital communication in any company is essential for the management of human relations, as well as to have a better feedback of the activities carried out within the same.
References
Aguirre, H. (abril de 2018). Concepto de Comunicaciones Digitales. Recuperado el 02 de febrero de 2021, de https://www.definicion.xyz/2018/04/comunicaciones-digitales.html
Bertolotti, P. (abril de 2009). Conceptos básicos comunicación digital. Recuperado el 05 de febrero de 2021, de http://argos.fhycs.unam.edu.ar/bitstream/handle/123456789/152/Conceptos%20Comunicacion%20digital.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Chiavenato, I. (2006). Introducción a la teoría general de la administración (7a. ed.). México: Mc Graw Hill.
Cortés, E. (27 de julio de 2017). Cómo usar Whatsapp en la empresa para mejorar la comunicación y la productividad (infografía). Recuperado el 14 de febrero de 2021, de sage.com: https://www.sage.com/es-es/blog/como-usar-whatsapp-en-la-empresa-para-mejorar-lacomunicacion-y-la-productividad-infografia/
Delgado, J. L. (s.f.). El poder de la comunicación digital como herramienta de gestión. Recuperado el 05 de febrero de 2021, de suonacomunicacion.com: https://www.suonacomunicacion.com/blog-noticias/283-poder-comunicacion-digitalempresas
Escuela Superior de Diseño de Barcelona (ESDESIG). (18 de febrero de 2018). El concepto de comunicación digital en la actualidad. Recuperado el 05 de febrero de 2021, de esdesingbarcelona.com: https://www.esdesignbarcelona.com/int/expertos-diseno/elconcepto-de-comunicacion-digital-en-la-actualidad
González, I. (15 de octubre de 2016). Qué es comunicación digital y por qué es importante en las empresas. Recuperado el 09 de febrero de 2021, de ilifebelt.com: https://ilifebelt.com/quees-comunicacion-digital-y-por-que-es-importante-en-las-empresas/2016/09/
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, M. P. (2014). Metodologia de la investigación (6a. ed.). México: Mc Graw Hill.
Ionos.mx. (10 de octubre de 2018). Red social corporativa: la web social entra en la empresa. Recuperado el 02 de febrero de 2021, de ionos.mx:
https://www.ionos.mx/startupguide/productividad/redes-sociales-corporativas-la-intranetsocial/
Lurcovich, P. (2009). Las pymes y la función de la comunicación. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación(28), 93-97. Recuperado el 05 de febrero de 2021
Méndez , A. (2013). Motivación según autores (blog). Recuperado el 15 de febrero de 2021, de euroresidentes.com: https://www.euroresidentes.com/empresa/motivacion/motivacionsegun-autores
Morales, K. (22 de octubre de 2011). Comunicacion digital. Recuperado el 22 de marzo de 2020, de http://katherinecorp.blogspot.com/2011/10/concepto_13.html
Peñarroya-Farell, M. (2014). Las oportunidades de las redes sociales para las pymes. Revista de los Estudios de Economía y Empresa(20). Recuperado el 09 de febrero de 2021, de https://oikonomics.uoc.edu/divulgacio/oikonomics/_recursos/documents/02/Oikonomics_MPenarroya_es.pdf DOI: https://doi.org/10.7238/o.n2.1415
Quispe-Otacoma, A. L., Padilla-Martínez, M. P., Telot-González, J. A., & Nogueira-Rivera, D. (enero-abril de 2017). Tecnologías de información y comunicación en la gestión empresarial de pymes comerciales. Ingenieria Industrial, XXXVIII(1), 81-92. Recuperado el 12 de febrero de 2021, de https://www.redalyc.org/pdf/3604/360450397008.pdf
Robbins, S. (2004). Comportamiento Organizacional (10a. ed.). México: Pearson Prentice Hall. Recuperado el 04 de febrero de 2021, de https://cuartelcentralblog.files.wordpress.com/2016/04/comportamiento-organizacional.pdf
Rodriguez, F. (06 de diciembre de 2017). ¿Qué beneficios aportan a tu PYME las redes sociales? [2020]. Recuperado el 09 de febrero de 2021, de https://thesocialmediafamily.com/beneficios-redessociales/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.