Perceptions of teachers and students on inclusive education at the Autonomous University of Nuevo León

Authors

  • Claudia Marcela Cárdenas Estrada Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • Arnulfo Treviño Cubero Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • Nivia Tomasa Álvarez Aguilar Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/mdi.v8i12.256

Keywords:

university, inclusive education, students, teachers

Abstract

Facing the challenges facing all of society and therefore the university as one of its most important institutions is Inclusive Education, therefore they must have reference frameworks and projects that allow maintaining an equitable education. In Mexico, projects for this purpose are promoted through the Secretary of Public Education and other entities. Hence, the fundamental objective of this work is: Identify the achievements and gaps that exist about inclusive education at UANL, through the perceptions of students and teachers. A nonexperimental cross-sectional design was used. The perceptions of teachers and students were explored through a questionnaire with Likert-type stall questions. The main results show the approval of both groups of the value of the topic addressed, but a certain level of ignorance about it is shown.

Author Biographies

Claudia Marcela Cárdenas Estrada, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor de Tiempo Completo de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la Universidad Autónoma de Nuevo León. 

Arnulfo Treviño Cubero, Universidad Autónoma de Nuevo León

Director de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la Universidad Autónoma de Nuevo León.

Nivia Tomasa Álvarez Aguilar, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesora Investigadora de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la Universidad Autónoma de
Nuevo León. 

References

Alcaín Martínez, Esperanza, & Medina-García, Marta. (2017). Hacia una educación universitaria inclusiva: realidad y retos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1), 4-19. https://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.530

Calderón, R (2003). La inclusión educativa: una tarea que le compete a toda una sociedad. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación, 3 (1) 1-16.

Elboj, C., Puigdellivol. I., Soler, M. & Valls, R. (2002). Comunidades de Aprendizaje. Barcelona: Graó

Escudero, J.; Martínez, B. (2011). Educación inclusiva y cambio escolar. Revista iberoamericana de educación, nº 55, 85-105. http//www.rieoei.org/rie55a03.pdf

Fernández, A (2003). Educación Inclusiva: Enseñar y Aprender entre la Diversidad. Revista Digital Umbral 2000, 13.

http//www.portal.perueduca.edu.pe/basicaespecial/artculos/art01_01-09-06.pdf

Medina, M. (2017). La educación inclusiva como mecanismo de garantía de la igualdad de oportunidades y no discriminación de las personas con discapacidad. Una propuesta de estrategias pedagógicas inclusivas. (Tesis doctoral). Universidad de Jaén, España.

Nilholm, C. (2006). Special education, inclusion and democracy. European Journal of Special Needs Education, 21(4), 431-446 doi: http://dx.doi.org/10.1080/08856250600957905

Valls, G. (2003). La transición de Primaria a Secundaria. Cuadernos de Pedagogía, 327, 64-66

Published

2023-12-16

How to Cite

Cárdenas Estrada, C. M., Treviño Cubero, A., & Álvarez Aguilar, N. T. (2023). Perceptions of teachers and students on inclusive education at the Autonomous University of Nuevo León. Multidisciplinas De La Ingeniería, 8(12), 164–172. https://doi.org/10.29105/mdi.v8i12.256