Employment of ICT by teachers of the facultad de ciencias de la comunicación, UANL
DOI:
https://doi.org/10.29105/mdi.v8i12.251Keywords:
learning, communication, teaching, information, technologiesAbstract
Use of Information and Communication Technologies, by teachers of the Faculty of Communication Sciences, UANL, is the problem exposed as fundamental part of their tasks, by using these tools to facilitate personal, educational and organizational communication and improve teaching - learning, complying with the general competencies, considered in the Educational and Academic Models, of the UANL and the specific ones, of the FCC. Methodology. Descriptive, no-experimental, no-exploratory study of the Social Sciences. 2 measuring instruments were used. Results: 75% use ICT between 4 and 5 days and 65% use them between 3 and 4 hours, weekly in classes and learning units. All classrooms have smart screens, as the main tool and 80% use them. Around 85% use their Laptop, Smartphone and Tablet. Strategies: mental and concept maps, summaries, synoptic tables, presentations, illustrations and comparative tables. Learning environments are varied and ensure that the classes develop as well as possible, according to the circumstances. 90% consider their use very effective for learning. Conclusions: ICTs are used by teachers, in their versions, between 4 and 5 days and 3 to 4 hours a week, with varied didactic strategies and fostered learning environments.
References
Delgado, M. y Solano, A. (2015). Estrategias Didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje, pp. 1-24 DOI: https://www.redalyc.org/pdf/447/44713058027.pdf
Noriega. Á., Torres, L. & Martínez, E. (2014). Evaluación de competencias básicas en TIC en docentes de educación superior. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación (Núm. 44), pp. 143-155 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.10
Pérez, M. y Telleria, B. (2012). Las TIC en la educación: nuevos ambientes de aprendizaje para la interacción educativa. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales (Núm. 18), pp.83-112.
Savater, F. (2005). El Sentido de Educar. AlTablero, Universidad de los Andes. Mérida, Venezuela. Revista, pp. 93-102. : https://www.redalyc.org/pdf/356/35601319.pdf
Salinas, J. (1997). Nuevos ambientes de aprendizaje para una sociedad de la información. Revista Pensamiento educativo, Vol. 20, pp.81-104.
Tapia, E. y León, J. (2013). Educación de las TIC para la sociedad del conocimiento. Revista Digital Universitaria UNAM, http://www.revista.unam.mx/(Vol.14/Núm. 2/art16/.
Arteaga, B. & Camargo, S. (2009). El surgimiento de la formación de docentes en México como profesión de Estado. 19 /07/ 2019, de Sicielo.org: http://www.scielo.org.bo/pdf/rieiii/v2n3/n03a06.pdf
Campos, C. (2011). Antecedentes de la formación docente en México. 19/08/2019. Academia.edu: https://www.academia.edu/1303259/Antecedentes_de_la_formaci%C3%B3n_docente_en_M%C3%A9xico?auto=download
Cancino, D. (2008). Estrategias Didácticas.18/11/2019. Ecured.https://www.ecured.cu/Estrategia_Did%C3%A1ctic
Hernández, M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5904762.pdf pp. 325-347. DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149
Orozco, C. (2009). Las Teorías Asociacionistas y Cognitivas del aprendizaje: diferencias, semejanzas y puntos en común (Núm.19) https://n9.cl/j5het
Rodríguez, J. (2005). AlTablero Ser maestro hoy. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional, Oficina Asesora de Comunicaciones. https://es.calameo.com/read/0058210907abe5933b0d0
Rosales, J. (2010). Estrategias Didácticas. Cuarto Foro Nacional de Ciencias Básicas: http://dcb.fi-c.unam.mx/Eventos/Foro4/Memorias/Ponencia_17.pdf Sincero, M. (2011). Teoría Cognitiva del Aprendizaje. 17/10/ 2019. Explorable.com: https://explorable.com/es/teoria-cognitiva-del-aprendizaje
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.