Employment of ICT by teachers of the facultad de ciencias de la comunicación, UANL

Authors

  • Sergio Manuel de la Fuente Valdez Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • Yolanda López Lara Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • Francisco Gerardo Valdez Rincón Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/mdi.v8i12.251

Keywords:

learning, communication, teaching, information, technologies

Abstract

Use of Information and Communication Technologies, by teachers of the Faculty of Communication Sciences, UANL, is the problem exposed as fundamental part of their tasks, by using these tools to facilitate personal, educational and organizational communication and improve teaching - learning, complying with the general competencies, considered in the Educational and Academic Models, of the UANL and the specific ones, of the FCC. Methodology. Descriptive, no-experimental, no-exploratory study of the Social Sciences. 2 measuring instruments were used. Results: 75% use ICT between 4 and 5 days and 65% use them between 3 and 4 hours, weekly in classes and learning units. All classrooms have smart screens, as the main tool and 80% use them. Around 85% use their Laptop, Smartphone and Tablet. Strategies: mental and concept maps, summaries, synoptic tables, presentations, illustrations and comparative tables. Learning environments are varied and ensure that the classes develop as well as possible, according to the circumstances. 90% consider their use very effective for learning. Conclusions: ICTs are used by teachers, in their versions, between 4 and 5 days and 3 to 4 hours a week, with varied didactic strategies and fostered learning environments.

Author Biographies

Sergio Manuel de la Fuente Valdez, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctor en Comunicación Social. Facultad de Comunicación de la Universidad de la Habana. Profesor e investigador de Tiempo Completo, perfil PRODEP en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la UANL. Coordinador de la Licenciatura en Periodismo Multimedia. 

Yolanda López Lara, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctora en Comunicación Social. Facultad de Comunicación de la Universidad de la Habana. Profesora e investigadora de Tiempo Completo, perfil PRODEP en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Nuevo León. Coordinadora del Intercambio Académico del FCC.

Francisco Gerardo Valdez Rincón, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctorando en Medios de Comunicación, (radiodifusión). Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid. Maestría en Ciencias de la Comunicación, de la Facultad de Ciencias de la Comunicación, UANL. Profesor e investigador de Tiempo Completo. 

References

Delgado, M. y Solano, A. (2015). Estrategias Didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje, pp. 1-24 DOI: https://www.redalyc.org/pdf/447/44713058027.pdf

Noriega. Á., Torres, L. & Martínez, E. (2014). Evaluación de competencias básicas en TIC en docentes de educación superior. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación (Núm. 44), pp. 143-155 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.10

Pérez, M. y Telleria, B. (2012). Las TIC en la educación: nuevos ambientes de aprendizaje para la interacción educativa. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales (Núm. 18), pp.83-112.

Savater, F. (2005). El Sentido de Educar. AlTablero, Universidad de los Andes. Mérida, Venezuela. Revista, pp. 93-102. : https://www.redalyc.org/pdf/356/35601319.pdf

Salinas, J. (1997). Nuevos ambientes de aprendizaje para una sociedad de la información. Revista Pensamiento educativo, Vol. 20, pp.81-104.

Tapia, E. y León, J. (2013). Educación de las TIC para la sociedad del conocimiento. Revista Digital Universitaria UNAM, http://www.revista.unam.mx/(Vol.14/Núm. 2/art16/.

Arteaga, B. & Camargo, S. (2009). El surgimiento de la formación de docentes en México como profesión de Estado. 19 /07/ 2019, de Sicielo.org: http://www.scielo.org.bo/pdf/rieiii/v2n3/n03a06.pdf

Campos, C. (2011). Antecedentes de la formación docente en México. 19/08/2019. Academia.edu: https://www.academia.edu/1303259/Antecedentes_de_la_formaci%C3%B3n_docente_en_M%C3%A9xico?auto=download

Cancino, D. (2008). Estrategias Didácticas.18/11/2019. Ecured.https://www.ecured.cu/Estrategia_Did%C3%A1ctic

Hernández, M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5904762.pdf pp. 325-347. DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Orozco, C. (2009). Las Teorías Asociacionistas y Cognitivas del aprendizaje: diferencias, semejanzas y puntos en común (Núm.19) https://n9.cl/j5het

Rodríguez, J. (2005). AlTablero Ser maestro hoy. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional, Oficina Asesora de Comunicaciones. https://es.calameo.com/read/0058210907abe5933b0d0

Rosales, J. (2010). Estrategias Didácticas. Cuarto Foro Nacional de Ciencias Básicas: http://dcb.fi-c.unam.mx/Eventos/Foro4/Memorias/Ponencia_17.pdf Sincero, M. (2011). Teoría Cognitiva del Aprendizaje. 17/10/ 2019. Explorable.com: https://explorable.com/es/teoria-cognitiva-del-aprendizaje

Published

2023-12-16

How to Cite

de la Fuente Valdez, S. M., López Lara, Y., & Valdez Rincón, F. G. (2023). Employment of ICT by teachers of the facultad de ciencias de la comunicación, UANL. Multidisciplinas De La Ingeniería, 8(12), 110–120. https://doi.org/10.29105/mdi.v8i12.251