Internal factors that determine the competitiveness of SMES to enter the global market

Authors

  • Patricia Calderón Campos Instituto Tecnológico Nacional de México
  • Rebeca Almanza Jiménez Instituto Tecnológico Nacional de México
  • Ma. Sirenia Chávez Becerra Instituto Tecnológico Nacional de México
  • Nora Eloísa Herrera Hernández Instituto Tecnológico Nacional de México

DOI:

https://doi.org/10.29105/mdi.v7i10.223

Keywords:

Competitiveness, SMEs, Global Market

Abstract

The present investigation has the purpose of obtaining true and interesting information which allows to identify the internal factors that determine the competitiveness of SMEs in Lazaro Cárdenas, as well as to describe the impact of the dependent variable in relation to the independent variable, through the collection of primary data. The methodology in the present investigation, begins with the identification of the type of investigation, followed by the design of the same, continuing with the construct, later the investigation instruments are mentioned. In the next section, the sample size is determined, followed by data analysis. The importance of this research lies in the need to study the influence of the internal factors of SMEs such as: Human resources, strategic planning, innovation and technology and quality certification that contribute to the competitiveness of companies for an adequate insertion to the global market.

Author Biographies

Patricia Calderón Campos, Instituto Tecnológico Nacional de México

Profesora de Tiempo completo. Ciencias Económicas Administrativas. Doctora en Administración. Tecnológico Nacional de México (TecNM)/IT. Lázaro Cárdenas. 

Rebeca Almanza Jiménez, Instituto Tecnológico Nacional de México

Instituto tecnológico de Lázaro Cárdenas Lázaro Cárdenas, Michoacán México. 

Ma. Sirenia Chávez Becerra, Instituto Tecnológico Nacional de México

Profesora de 20 horas. Ciencias Económicas Administrativas. Tecnológico Nacional de México (TecNM)/IT.
Lázaro Cárdenas. 

Nora Eloísa Herrera Hernández, Instituto Tecnológico Nacional de México

Profesora de Tiempo completo. Ciencias Económicas Administrativas. Tecnológico Nacional de México (TecNM)//IT. Lázaro Cárdenas. Licenciado en Ciencias de la Comunicación UANL. 

References

Cabrera, J. (2006). Teoria de la Ventaja Absoluta de Adam Smith. BARCELONA ESPAÑA: BASCH CASA EDITORIAL S.A. .

Camorlinga, J. (2009). a Ventaja Competitiva según Michael Porter. Recuperado el 05 de Mayo de 2016, de WEB Y EMPRESAS: http://www.webyempresas.com/la-ventaja-competitivasegun-michael-porter/#blog

Carreto, J. (2008). PLANEACIÓN ESTRATÉGICA. Recuperado el 05 de Mayo de 2016, de Definición. DE: http://definicion.de/planeacion-estrategica

Cervantes, A. (2005). Competitividad e internacionalización de las pequeñas y. mexico.

Diaz, J. T. (Febrero de 2010). BIBLIOTECA VIRTUAL de Derecho, Economía y Ciencias Sociales. Recuperado el Octubre de 2015, de http://www.eumed.net/librosgratis/2010a/658/TEORIA%20DE%20RECURSOS%20Y%20CAPACIDADES.htm

Doupovec, M. (julio de 2010). http://metodologia02.blogspot.mx/. Recuperado el noviembre de 2015, de http://metodologia02.blogspot.mx/p/operacionalizacion-de-variable_03.html

Escobar, D. (2000). La innovación tecnológica. Vicerrectora de Investigaciones ISCM-SC.

Estrada Bárcenas, R. (Marzo de 2009). http://www.uaeh.edu.mx/. Recuperado el Noviembre de 2015, de http://www.uaeh.edu.mx/investigacion/icea/LI_SistOrgSocMedEfec/estrada_barcenas_roberto/factores_exito_competitivo_estrada__garcia_y_sanchez__2009.pdf

Godininez, V. L. (Febrero de 2013). Academia. Recuperado el Noviembre de 2015, de http://www.academia.edu/6251321/M%C3%A9todos_t%C3%A9cnicas_e_instrumentos_de_investigaci%C3%B3n

Gomez, E. (Agosto de 2012). TEORÍA DE RECURSOS Y CAPACIDADES. Recuperado el 5 de mayo de 2016, de eumed.net: http://www.eumed.net/tesis-doctorales/2012/zll/teoriasrecursos-capacidades.html

Guerra, J. (11 de 04 de 2003). Capital intelectual de la empresa. Recuperado el 05 de 05 de 2016, de gestiopolis: http://www.gestiopolis.com/capital-intelectual-empresa

Lopez, C. (11 de Noviembre de 2001). Aseguramiento de la calidad. Recuperado el 05 de Mayo de 2016, de Gestiopolis: http://www.gestiopolis.com/aseguramiento-calidad-sistemas-calidad

Manene, L. (04 de Abril de 2012). Mercado. Recuperado el 05 de Mayo de 2016, de blog. Luis Miguel Manene: luismiguelmanene.wordpress.com/2012/04/04/el-mercado-concepto-tiposestrategias-atractivo-y-segmentacion

Membrilla, A. (2010). Productividad. Recuperado el 05 de Mayo de 2016, de Wikipedia.org: https://es.wikipedia.org/wiki/Productividad

Montana, J. (Julio de 2013). Tipos de Investigación. Recuperado el Diciembre de 2015, de http://www.tiposdeinvestigacion.com/

Muñiz, R. (Mayo de 2011). Marketing XXI. Recuperado el Noviembre de 2015, de http://www.marketing-xxi.com/competitividad-pymes-mercado-internacional.html

Rodríguez, M. L. (7 de Marzo de 2012). https://metodologiasdelainvestigacion.wordpress.com. Recuperado el Octubre de 2015, de https://metodologiasdelainvestigacion.wordpress.com/2012/03/07/introduccion-general-ala-metodologia-de-la-investigacion/

Romero, Y. (Abril de 2008). http://www.monografias.com/. Recuperado el Noviembre de 2015, de http://www.monografias.com/trabajos58/clasificacion-variables/clasificacionvariables2.shtml

Suárez, M. (s.f.). Analisis e interpretacion de datos. Recuperado el 05 de Mayo de 2016, de eumed.net: http://www.eumed.net/tesisdoctorales/2010/prc/ANALISIS%20E%20INTERPRETACION%20DE%20LOS%20DATOS. htm

Published

2023-12-16

How to Cite

Calderón Campos, P., Almanza Jiménez, R., Chávez Becerra, M. S., & Herrera Hernández, N. E. (2023). Internal factors that determine the competitiveness of SMES to enter the global market. Multidisciplinas De La Ingeniería, 7(10), 52–62. https://doi.org/10.29105/mdi.v7i10.223