Desertion and student reprobation, campus mederos, UANL.

Authors

  • Sergio Manuel de la Fuente Valdez Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml
  • Yolanda López Lara Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/mdi.v7i10.212

Keywords:

desertion, disapproval, teachers, motivation, academic programs

Abstract

An investigation of the academic environment was carried out, related to school desertion and failure rates of undergraduate students, whose problems are very common and depend on multiple factors, with worrying statistics and with serious consequences for those affected. The universe is the 6 faculties of the Mederos Campus.

The sample is the Faculties of Communication Sciences, Political Sciences, Economics and Visual Arts. Students from each of the 4 faculties of the sample were selected. The measuring instrument was a questionnaire converted into a survey. Main results: interpersonal, family and organizational communication was used regularly by university students under study. Information technology and communication have been used for purposes of socialization, mainly social networks and to a lesser extent for working with academic content in the UANL platforms, such as Nexus, SIASE and Facebook. Economic problems, lack of motivation of teachers and students, lack of support from school authorities, harassment among classmates, ignorance of the curriculum and academic programs were the main reasons for the failure and school dropout.

Author Biographies

Sergio Manuel de la Fuente Valdez, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesor de Tiempo Completo de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León, Líder del Cuerpo Académico 204 de la UANL.

Yolanda López Lara, Universidad Autónoma de Nuevo León

Profesora de Tiempo Completo y Coordinadora del Intercambio Académico de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Nuevo León.

References

Arrivillaga, M, Cortes, C, Goicochea, V & Lozano, T. (2004). Caracterización de la depresión en jóvenes universitarios. REDALYC, Vol. 3, Núm. 1, pp. 17-26.

Castro, B. & Rivas, G. (2006). Estudio sobre el fenómeno de la deserción y retención escolar en localidades de alto riesgo. Sociedad Hoy, Núm. 11, segundo semestre, 2006, p. 39.

Martínez, M. (2018). Crecimiento del empleo insuficiente en 2018: Organización Internacional del Trabajo (OIT). de Empresas, Periódico El Economista. Recuperado de: https://www.eleconomista.com.mx/empresas/Crecimiento-del-empleo-insuficiente-en-2018-OIT-20180122-0110.html

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2015). Panorama de la Educación. Recuperado (10/03/2018) www.oecd.org

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2017). Panorama de la

Educación. recuperado (20/04/2018) www.oecd.org.

Wietse, V. León, P. Romero, J & Hernández, I. (2011). ¿Desertores o decepcionados? Distintas. Vol. XL (4), Núm. 160. octubre - diciembre de 2011, pp. 29 - 50. Recuperado el 26/08/2019 de: http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista160_S1A3ES.pdf

Secretaría de Educación.Pública, (2017). Estadística del Sistema Educativo Mexicano. Ciclo Escolar 2016-2017.

Solano, L. (2018). La reprobación, causa principal para que alumnos dejen bachillerato: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). de Sociedad y Justicia, Periodico La Jornada. p. 32.

Published

2023-12-16

How to Cite

de la Fuente Valdez, S. M., & López Lara, Y. (2023). Desertion and student reprobation, campus mederos, UANL. Multidisciplinas De La Ingeniería, 7(10), 1–11. https://doi.org/10.29105/mdi.v7i10.212