Factors that influence the reproval of FIME students in basic sciences
DOI:
https://doi.org/10.29105/mdi.v6i08.207Keywords:
Higher education, Disapproval, Personal factors, socio-affective, academicAbstract
The objective of the article is to carry out a study and analyze the different factors causing the failure to determine which are the main ones, because it is one of the most common problems faced by undergraduate students. It was an investigation of a non-experimental quantitative type with a descriptive scope with a transversal design. Failure is a broad problem that should not be attributed to students, so the present study considered the factors: student, institution and social context. The research was carried out with the participation of 315 undergraduate students from the Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica who found the learning units in the area of basic sciences in third and fifth opportunities. The factors were analyzed with a measurement instrument of the production itself, which consisted of a survey with different questions to measure each factor using the Likert
scale.
Among the main results were found that the personal factors (student) that have a greater impact on academic performance so that more attention should be paid in the sayings.
References
Dimas Rangel, M. I., Sordia Salinas, C., Torres Bugdud, A., & Palomares Ruiz, M. (2017). FORTALECIMIENTO DEL PROCESO DE ENSEÑANZA-APRENDIZAJE A TRAVÉS DEL PROGRAMA INSTITUCIONAL DE ASESORÍAS ACADÉMICAS DE UNA FACULTAD DE INGENIERÍA. Multidisciplinas de la Ingeniería, 5(5), 35-42.
Dirección General de Planeación, Programación y Estadística Educativa. (2018). Sistema Educativo de los Estados Unidos Mexicanos, Principales Cifras 2016-2017. México: Secretaría de Educación Pública.
Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica. (2012). Plan de Desarrollo Institucional. Obtenido de http://www.fime.uanl.mx/Plan%20de%20desarrollo%20FIME%20Vision%202020.pdf
García Rebolloso, M. E., Torres Bugdud, A., Vega García, K., & Torres Cavazos, I. (2016). DESARROLLO DE UN MODELO PARA ASEGURAR LA CALIDAD EN EDUCACIÓN SUPERIOR. Multidisciplinas de la Ingeniería, 283-289.
Monsiváis Pérez, A., Barrientos González, B. M., & Villarreal Lozano, R. J. (2016). LA TUTORÍA ACADÉMICA EN LA FACULTAD DE INGENIERÍA MECÁNICA Y ELÉCTRICA. 7 encuentro nacional de tutoría (págs. 1-5). Guanajuato: Universidad de Guanajuato.
Secretaría de Educación Pública. (Marzo de 2017). Sistema Nacional de Información Estadística Educativa [Base de datos]. Obtenido de http://www.snie.sep.gob.mx/estadistica.html
Universidad Autónoma de Nuevo León. (2012). Plan de Desarrollo Institucional UANL 2012 - 2020. Obtenido de http://www.uanl.mx/sites/default/files/documentos/universidad/pdi-2020-26abril.pdf
Universidad Autónoma de Nuevo León. (2017). Informe del Rector 2017. Obtenido de http://www.uanl.mx/universidad/oficina-del-rector.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.